Hodně začínajících zpěváků se při zpěvu škrtí v krku, nemohou zpívat vysoké tóny, hlas jim ve výškách přeskakuje nebo je dokonce při zpěvu bolí v krku. Jedním z důvodů může být špatná práce s ohryzkem. Pojďme se na tuto problematiku podívat blíže…
Ohryzek se soustava chrupavek volně zavěšených v krku pouze za pomoci svalů, není nijak napevno připojen k žádné kosti. Je takto volně umístěn právě proto, že je žádoucí, aby se v běžném životě při určitých situacích pohyboval přirozeně nahoru nebo dolu.
Zkuste si dát ruku na ohryzek a polkněte. Cítíte, jak jde nahoru? Polknout s ohryzkem v jeho spodní poloze by nešlo.
Dejte si znovu ruku na ohryzek a zkuste zívnout. Cítíte, jak jde ohryzek dolu? To je také přirozené. 🙂
Chrupavky ohryzku dohromady tvoří hltan a hrtan. A v hrtanu máme připevněné hlasivky. Tedy pokud se pohybuje ohryzek směrem nahoru, tak i hlasivky v něm umístěné s ním stoupají. A stejně to funguje i při pohybu směrem dolu.
Navíc samostatné pohyby štítné chrupavky, prstencové chrupavky a páru arytenoidních chrupavek (všechny jsou součástí ohryzku) mají vliv na napětí hlasivek, jejich délku a šířku. To pak přímo ovlivňuje výšku tónu, hlasový rejstřík, barvu hlasu, sílu hlasu, naše pěvecké pohodlí apod. Tedy problematika správné pozice ohryzku je relativně komplikovaná a bylo by to na delší vysvětlování…
Neboli není pravda, že by měl být ohryzek při zpěvu stále v jedné a té samé poloze. To jde zcela proti fyziognomii a samotnému principu tvorby tónu. To je prostě nereálné. A pokud vám to někdo tvrdí, tak ten člověk vůbec netuší, jak vzniká v hrtanu na hlasivkách tón.
Nebudeme zacházet do detailů, jak se která chrupavka při zpěvu konkrétně naklápí, to by bylo na delší povídání, ale pojďme si říct, jak je to s tím nejviditelnějším pohybem směrem nahoru a dolu…
Je správně, když ve výškách jde ohryzek nahoru a v hloubkách zase dolu? Do určité „přirozené“ míry stoprocentně ano! Právě tento pohyb ohryzku nám usnadňuje používání hlasu v plném rozsahu.
Bohužel začínající zpěváci, kteří ještě nemají vybudovanou dobrou pěveckou techniku, se často při zpěvu např. vysokých tónů (většinou nevědomky) snaží vyvinout v krku co největší úsilí. Tím ale hlasivkám nepomáhají. Naopak tím devastují zpěv. Amatérští zpěváci obvykle příliš zatínají svaly na krku a ohryzek ve výškách vytahují nadměrně vysoko. Ale jakékoli nadměrné úsilí ve svalech je pro zpěv destruktivní. Člověk si takto v rozsahu vytvoří pevnou hranici pro „plný hlas“, kterou pak nedokáže překonat a hlas mu tam nekontrolovaně skáče do „falzetu“. Navíc toto zvýšené pnutí v krku svírá prostor okolo hlasivek, čímž se hlasivky ani nejsou schopny protáhnout do požadované délky potřebné pro vysoké tóny. Nadměrný tlak a z něho pramenící sevření hlasivky unavuje, v krku rychleji vysychá, může i lechtat, škrábat nebo nutit ke kašli. Hlas má nehezky sevřenou barvu, která není dostatečně sytá a není příliš hezká na poslech. Hlasu bez volnosti se těžko dělá vibrato a má omezenou hlasitost. Při dlouhodobějším zpívání se sevřeným krkem mohou nastat zdravotní potíže: dyšný nebo chraptivý hlas, nedomykavost, ztráta hlasu, „uzlíky“ na hlasivkách a další problémy.
Jak tedy poznat správnou pozici ohryzku? S tím vám samozřejmě poradí dobrý hlasový pedagog. Každopádně se držte obecného vodítka pro zpěv: pokud to děláte správně, je vám při zpěvu příjemně, cítíte se pohodlně, nikde žádné napětí a už vůbec ne nepříjemné pocity.
Jak moc vysoko má tedy být ohryzek při zpěvu výšek? Řiďte se přirozenými situacemi z běžného života. Náš mozek přesně ví, kam umisťovat ohryzek při běžných situacích v životě. Jednu takovou, kdy přirozeně má být ohryzek ve vysoké poloze, si můžete nasimulovat. Dejte si opět ruku na ohryzek a sledujte, co se bude dít: zkuste si představit situaci, že vás něco silně nadchlo. Např. že jste náhle spatřili někoho, koho jste dlouho neviděli a máte radost, že ho vidíte. Anebo si představte, že rozbalujete dárek a náhle jste spatřili něco, co vám udělalo obrovskou radost. A tato situace vám navozuje pocit radosti, štěstí, nutí vás se upřímně smát a radostně vyjeknout. Jestli máte alespoň trošičku hereckého nadání a umíte se do této situace vžít, měli byste cítit, že se vám ohryzek přirozeně nenásilně posouvá do vyšší polohy, aniž by vás to stálo zvýšené úsilí.
Toto je jedna z pomůcek k dosažení přirozeně vysoké polohy ohryzku vhodné pro vysoké tóny. Měli byste se u toho cítit příjemně a pohodlně, neměli byste mít žádné nepříjemné pocity, neměli byste cítit žádné zvýšené úsilí a už vůbec ne nepříjemné pocity.
Pomůcek na vyšší polohy nebo nízké polohy je více. Vždy vám ale může pomoci navození pocitu z běžné každodenní situace, kdy mozek přesně ví, co dělá a jak krk správně nastavit.
Tématu správné pozice ohryzku se také věnujeme na našem webu Pěvecká poradna: PĚVECKÁ PORADNA – Správná pozice ohryzku