Hlasový přechod, přechodové tóny

S pojmem „přechodové tóny“ se setká většina studentů zpěvu, kteří jsou vyučováni tradičními metodami. V těchto metodách se rozlišují dva hlavní tzv. „hlasové rejstříky“ – dole je to plný hlas (hrudní rejstřík) a nahoře falzet (hlavový rejstřík). A tyto dva rejstříky se překrývají v použitelné znělosti a barevnosti pouze pár tóny. Těmto tónům se říká „přechodové tóny“ a na nich se při cestě zezdola z plného hlasu přechází do falzetu a naopak při cestě ze shora z falzetu přechází zpět do plného hlasu. Při tradičním školení se s tím mnozí zpěváci i roky trápí, aby zamaskovali tento za normálních okolností velmi slyšitelný přechod mezi dvěma režimy hlasivek, které jsou barevně velmi odlišné. Často se to řešívá tzv. „smíšeným rejstříkem“. Většinou se ale zpěváci v polohách přechodových tónů necítí komfortně.

Věděli jste, že přechodové tóny mít vůbec nemusíte? Víte, že můžete zpívat v celém rozsahu stejnou sytou plnou barvou, aniž by vám v průběhu rozsahu došlo v hlase k přeskočení a náhlé změně barvy? Vězte, že přechod do falzetu ve výškách by pro vás měl být pouze uměleckou volbou, ale ne nutností. Vy totiž vůbec nahoře do falzetu přecházet nemusíte a můžete udržet stejně sytou barvu, jakou máte dole, i do jakékoli výšky nahoře. Když nechcete, vůbec nemusíte přejít do jinak barevného falzetu. Tím vám při zpěvu odpadne jedna velká starost a vy budete pány svého hlasu a nebudete se muset podřizovat tomu, kde vám končí „plný hlas“.

V naší Škole moderního zpěvu už od roku 2007 vyučujeme pokročilou metodu dánské lektorky Cathrine Sadolin zvanou Complete Vocal Technique. Touto metodou se můžete naučit techniky zvané Curbing a Edge, které vám zajistí stejnou sytou barvu od nejhlubšího tónu po nejvyšší. Odpadne vám tím starost o to, jaké nejvyšší tóny se nacházejí v písni, nebudete ji muset transponovat do jiné tóniny. Zjistíte, že přechodové tóny vlastně neexistují a změna „rejstříku“ je pouze vaší volbou. Písně už budete zpívat pouze podle svého vkusu ne podle toho, co vám hlas dovolí – buď budete do výšek přeskakovat do falzetu, protože se vám to líbí, a nebo si ponecháte plnou sytou barvu do všech tónů, protože si nepřejete, aby se vám ve výškách měnila barva hlasu.

Buďte pány svého hlasu, nenechte hlas, aby on vládnul vám. 😉

Více se o problematice „Přechodových tónů“ můžete dočíst v naší Pěvecké poradně (níže na odkazu), kde vám ZDARMA radíme.

PĚVECKÁ PORADNA – Hlasový přechod, přechodové tóny

Škola moderního zpěvu
Pěvecká škola zaměřená na všechny žánry populární hudby využívající moderní světové pěvecké výukové metody. Vyučují profesionální zpěváci a vystudovaní lektoři zpěvu.
Komentáře