Jak se cítí tělo, tak se cítí i hlasivky

Je dobré mít na paměti, že při zpěvu je vaším hudebním nástrojem živý organismus – vaše tělo.

A zpěv není pouze o těch dvou kraťoučkých svalíčcích o délce cca 13-25 mm zvaných „hlasivky“, ale o spoustě dalších maličkých svalíčků v krku pomáhajících při zpěvu, ale i o velkých svalech, jako je např. bránice, která nám řídí dech při zpěvu a spoustě dalších svalů na trupu.

Zpěv je vlastně „sport“, při kterém zapojujete velkou spoustu svalových skupin. A pokud je vaše tělo unavené, s vaším hlasem to bude úplně stejné.

Tedy pokud máte za sebou fyzicky velmi náročný den, nebude dobré se poté pouštět do náročných hlasových cvičení nebo do těžkých písní.

Obdobné je to i s psychickou únavou. Jste-li „zdeptáni“ nějakou smutnou životní příhodou a cítíte se zle, stejně zle je i vašim hlasivkám. I obyčejný stres není pro zpěv dobrý – způsobuje nechtěná napětí v těle, která brání volnému technickému zdravému zpívání.

Stejně tak není ideální zpívat za nemoci. Ženám během mentruace se také hůře zpívá.

Zjednodušeně řečeno: než začnete zpívat, uvědomte si, v jakém jste rozpoložení zdravotním, fyzickém a psychickém. Pokud je vše v pořádku, hurá do toho! Pokud něco v pořádku není a je ve vaší moci to nějakým ověřeným způsobem napravit, učiňte to a teprve pak se pusťte do zpívání. Např. od stresu vás mohou uvolnit vhodné fitness nebo relaxační cviky, jóga nebo dechová cvičení. Pokud jste v opravdu nedobrém psychickém nebo zdravotním stavu, tak pokud nemusíte, nezpívejte a raději si odpočiňte, vyspěte se, nebo nejprve vylečte nemoc, která vás trápí. Pokud jsou to chronické nemoci, jako např. alergie, tak byste měli brát léky, které zmírňují přiznaky, jež vám znepříjemňují zpěv.

Pokud už musíte zpívat i za nemoci, silné fyzické nebo psychické únavy, tak (kromě nezbytných předepsaných léků na nemoci) věnujte zvýšenou pozornost rozezpívání. Začněte dechovými cvičeními, pokračujte rezonančními cvičeními a z hlasových cvičení si vyberte jen tu nejzákladnější sadu, která se nepouští do žádných příližných výšek, přílišné hlasitosti a dalších podobných extrémních poloh. Snažte se osvědčenými postupy, které na vás fungují, dostat do pokud možno co nejlepšího stavu, abyste co nejpříjemněji v rámci možností zvládli vaše vystoupení.

Více se problematikou zdravotní, fyzické a psychické kondice zabývá tzv. „HLASOVÁ HYGIENA“, které by se měl věnovat každý zpěvák. Její součástí je např. i péče o své zdraví a předcházení onemocněním.

Jedním ze způsobů, jak předcházet onemocněním a zároveň posilovat i svou psychickou odolnost je např. DOMÁCÍ OTUŽOVÁNÍ, které se s námi můžete naučit v bezplatných výukových videích zde na Facebooku a nebo na našem YouTubovém kanálu.

Více rad pro zpěváky naleznete v Pěvecké poradně.

Škola moderního zpěvu
Pěvecká škola zaměřená na všechny žánry populární hudby využívající moderní světové pěvecké výukové metody. Vyučují profesionální zpěváci a vystudovaní lektoři zpěvu.
Komentáře