Správná pozice čelisti

Obdobně, jako je tomu u ohryzku, často nezkušení zpěváci nemají uvolněnou ani čelist a vyvíjí na ní příliš svalového napětí…

Nadměrné svalové napětí v oblasti čelisti obvykle způsobuje poněkud „zaťatou“ čelist, která jako by byla „zakousnutá“. V důsledku toho se příliš nehýbe a málo otevírá. To způsobuje horší srozumitelnost při artikulaci. V důsledku nedostatku volnosti a otevření dochází k oslabené barvě a nižší hlasitosti. Člověk si takto vlastně nevědomky svůj hlas přidusí (trošku podobným způsobem jako u dusítka na trubce). Hlas se zaťatou čelistí je méně barevný, skoro až nepříjemný na poslech, má nižší hlasitost a horší nosnost.

Pouhé uvolnění napětí v čelisti a její volné otevření způsobí větší hlasitost, nosnost hlasu a jeho barva začne být bohatší a příjemnější na poslech bez přidaného dalšího úsilí.

Zaťatá čelist pod permanentním napětím vzniká mnohdy ze stresu a stane se zlozvykem, který si člověk vůbec neuvolňuje. To, že měl zpěvák čelist zaťatou, pochopí, až když se mu povede ji uvolnit a pozná ten rozdíl. Někdy tuhost čelisti může způsobit i silný mráz, ale s tím se v české kotlině setkáváme čím dál méně často.

Jednoduché uvolnění může být třeba za pomoci krouživého pohybu prstů v místě, kde má čelist panty. Dále existují různá pěvecká cvičení, při nichž se zpěvák učí před zrcadlem kontrolovaně pusu otevírat a zavírat v čím dál rychlejším tempu. Někdy pomůže jen nasimulovat si doma v křesle situaci, že jste usnuli ve vlaku. Hlava vám padne dozadu a čelist dolu. Pocítíte tu volnost a tu si pak snažíte přenést do vzpřímené pozice hlavy.

Někdy také zpěváci s čelistí špatně pohybují. Časté je, že předkusují. Zejména v těžkých pěveckých polohách vytlačují čelist dopředu. Tím si ale přivozují zvýšené napětí v oblasti čelisti, které se velmi rychle umí přenést do krku a zpěv si tím paradoxně neulehčí, ale naopak zkomplikují. A navíc tím opět zhoršují artikulaci, barvu i hlasitost.

Když nevíte, jakým směrem se má vyklápět čelist, opět si nasimulujte usnutí ve vlaku. Hlavu nechte padnout dozadu do opěrky a čelist nechte volně klesnout gravitací, jako ve spánku. Tento pokus několikrát zopakujte se zakloněnou hlavou, jako „ve vlaku“ a pak se o totéž pokuste ve vzpřímené poloze. Co zjistíte? Čelist volně klesá dolu a přirozeným vyklápěním se dostává vlastně „dozadu“. Rozhodně se nevyklápí posunem dopředu!

Volná a správně otevřená čelist je nezbytná např. pro zpěv výšek, zejména metodami, které se nazývají Overdive, Edge a nebo také Belting či Twang.

Tématu správného zacházení s čelistí se také věnujeme na našem webu Pěvecká poradna: PĚVECKÁ PORADNA – Správná pozice čelisti

Škola moderního zpěvu
Pěvecká škola zaměřená na všechny žánry populární hudby využívající moderní světové pěvecké výukové metody. Vyučují profesionální zpěváci a vystudovaní lektoři zpěvu.
Komentáře