Intervalové skoky – jak je zvládat v písních?

Nejdříve si vysvětleme, co se přesně míní zažitým pěveckým pojmem „intervalové skoky“. Je tím myšlen skok v melodii směrem nahoru o větší interval, řekněme o kvintu a výše. Ale u každého je to jiné v závislosti na jeho stupni pokročilosti (pro někoho je to už menší interval, pro jiného mnohem větší). Tedy definici ještě zjednodušme: skok v melodii nahoru z jednoho tónu na druhý, kdy ten druhý už je tak vysoko, že se nám to hůře zpívá.

Proč jsou velké skoky v melodii směrem nahoru těžké?
Souvisí to s polohou hrtanu. Hrtan je součást ohryzku a je to soustava chrupavek „volně zavěšených“ na svalech v krku. V nižších hlasových polohách je hrtan v krku přirozeně umístěn níže. Ve vyšších pěveckých polohách je za pomoci svalů, ke kterým je připevněn, vytažen do vyšší polohy, ve které se hlasivkám snáze protahuje na potřebnou délku odpovídající vysokým tónům.

A problém ve zpěvu nastává ve chvíli, kdy zpíváme hluboký tón, při němž máme hrtan dole a vzápětí rychle přecházíme na vysoký tón, kdy se nám hrtan nepovede tak rychle posunout nahoru. Výsledkem je, že se nám to v krku v té nízké poloze hrtanu sevře a vysoké tóny se pak obtížně zpívají a neznějí hezky.

Jak na to?
Technicky je jednoduché řešení: mít na oba tóny tohoto těžkého intervalu hrtan ve vyšší poloze. 🙂

Jak to udělat?
Existují na to různá cvičení. Teoreticky jde o to umět si při nasazování nižšího tónu představit, že chcete zpívat ten vysoký tón, co vás čeká, čímž udržíte hrtan v jeho přirozené vyšší poloze. Hluboký tón pak ve vyšší poloze hrtanu zazpíváte bez obtíží a po přechodu na obávaný vyšší tón nedojde k sevření krku, protože budete mít už dávno hrtan nastavený ve vhodné poloze. Ale chce to cvik za pomoci vhodných cvičení.

Důležité je netahat ohryzek (tj. hrtan+hltan) nahoru násilím. Je nutné ho dostat nahoru bez zvýšeného úsilí zcela přirozeně. Pokud to budete dělat uměle, násilně, sevře se vám krk klidně i ve vysoké poloze hrtanu a to kvůli svalům, které budete při nepřirozeném vytahování ohryzku nahoru nadměrně aktivovat.

Je nějaký fígl, jak dostat ohryzek nahoru přirozeným instinktem bez použití nadměrného úsilí svalů na krku?
Jednou z možností je pracovat s tou představou, že chcete zpívat horní tón, ale ve skutečnosti budete zpívat spodní. Je to jakési „obelhání“ mozku. Dá se to nacvičit určitými pěveckými cvičeními. Dále hodně pomáhá ohryzek vytáhnout výše široký úsměv. Úplně nejúčinnější na vytažení ohryzku nahoru bývá představa, že vás něco náhle potěšilo – znenadání se rychle nadchnout do širokého úsměvu. Velmi v tom také napomáhá tzv. twang, kdy se dává kořen jazyka do vyšší polohy. Ale všechno to chce trénink ideálně pod dohledem zkušeného lektora. Doma bez vedení se to trénuje hůř a mnohdy bez výsledku.

Problematiku intervalových skoků jsme už rozebírali také na stránkách Pěvecké poradny: PĚVECKÁ PORADNA – Intervalové skoky

Škola moderního zpěvu
Pěvecká škola zaměřená na všechny žánry populární hudby využívající moderní světové pěvecké výukové metody. Vyučují profesionální zpěváci a vystudovaní lektoři zpěvu.
Komentáře